söndag 15 november 2009

Slutsummering 2009 - P16 lag

Först ska jag säga att jag inte sett P16-laget så väldigt mkt under året, kanske 10-15 matcher någonting, så mina observationer får tas för vad de är.

MFF P16-lag spelade som vanligt i pojkallsvenskan under 2009. Högsta serien är där uppdelad i 7 olika regionala serier, där MFF spelade i Södra Götalands-serien mot 9 andra lag.

Under seriespelet visade det sig att MFF var det klart överlägsna laget i denna serie, efter 18 spelade matcher hade laget vunnit serien på 46 poäng, 6 före helsingborgs if. Målskillnad 108-20 på dessa 18 matcher.

I slutspelet vann man åttondelsfinalen mot Asarum med 4-0, kvartsfinalen mot Elfsborg med 5-1, innan man i semifinal förlorade mot Hammarby på bortaplan med 2-0. Hammarby som i finalen slog helsingborg med 1-0 och därmed tog hem pojkallsvenskan 2009.

MFFs P16-lag har under 2009 främst bestått av spelare födda 1993, med vissa inslag av spelare födda 1994. De gånger jag sett laget har de spelat en väldigt teknisk, snabb och offensiv fotboll som är väldigt rolig att titta på. Tränarna och spelarna ska ha beröm för sin säsong som trots att den inte fick krönas med ett SM-guld ändå måste anses som lyckad. Jag såg inte själv semifinalen mot Hammarby på plats, men vad jag förstod så presterade MFF bra även i denna utan att få till den riktiga spetsen framåt.

Vill inte ge mig in på att ge individuell beröm/kritik på så unga spelare som spelare i P16-laget men det är gott om väldigt bra talanger som nästa år kommer spela i MFFs juniorlag och det ska bli spännande att följa deras fortsättning.

Värt att nämna är att pojkallsvenskan nästa år kommer tillåta spelare upp till och med 17 års ålder och seriespelet kommer spelas liknande juniorallsvenskan, det vill säga i två serier istället för i dagens sju. Det kommer innebära svårare motstånd i serien vilket känns som en bra utveckling även om givetvis resor till bortamatcher också kommer bli längre. Vad jag har förstått av MFF kommer man inte spela med 17-åringar i laget utan som nu fortsätta bygga laget av 15-16 åringar.

Slutbetyg för P16-laget kan bara bli väldigt högt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar